Markt van 1001 Smaken daverend succes


Op zondag 7 oktober organiseerde het Food Center Amsterdam (FCA) de ‘Markt van 1001 Smaken’. In de historische markthal ontving het FCA meer dan 9000 bezoekers.
 
De Markt van 1001 Smaken is ontstaan tijdens het 75-jarig jubileum van het Foodcenter. Het enorme succes toen, leidde ertoe dat de markt afgelopen zondag voor de 5de keer door ondernemers van het FCA werd georganiseerd. Het Foodcenter, dat normaal alleen voor professionals in food toegankelijk is, stelt jaarlijks één dag haar deuren open voor de consument om een kijkje te nemen achter de schermen. De markt biedt met ruim 70 kramen de meest uiteenlopende, bijzondere én verse producten en vond plaats in de historische markthal. Consumenten konden een grote verscheidenheid van producten, die het FCA dagelijks te bieden heeft;  proeven, ontdekken, beleven en uiteraard kopen.

Gedurende de dag werden er veel activiteiten georganiseerd. Zo was er de wedstrijd om de ‘Gouden Bal’; de strijd om de lekkerste gehaktbal van Amsterdam. De deskundige jury verkoos uit 50 gehaktballen Arti van der Werff als winnaar. Naast de eervolle vermelding ging ze naar huis met een bokaal en een grote delicatessenmand. De wedstrijd was uitgeschreven door de Markt van 1001 Smaken in samenwerking met de Verenigde Amsterdamse Slagers.

Op het foodcourt was een stand aangelegd in Californische sferen. Bezoekers konden op de klanken van Sunset Drive en het Zaanse kapiteinskoor de meest lekkere en vers bereide gerechten nuttigen. Een verse fruitcocktail ontbrak hier niet bij.

Aan de kinderen was zeer zeker gedacht: energie konden zij kwijt op het springkussen, er werd geschminkt, talenten kwamen volop naar boven met verf en krijt. De meest prachtige kunstwerken werden met verse groenten en fruit gemaakt. Overgebleven groenten en fruit mochten mee naar huis om er een mooi en gezond gerecht van te koken.

Centraal in de hal stond de ‘Nachtwacht van het FCA’, een afbeelding van de ondernemers in dezelfde opstelling en grootte van de Nachtwacht van Rembrandt. Het doek is onderdeel van de campagne van het team Herstructurering ‘Aan tafel met FCA’. Het was bovendien het startpunt van zeer interessante rondleidingen over het terrein en door de historische hal.

De bezoekers verlieten tevreden het Food Center Amsterdam: de één met een goed gevulde buik en de ander met een goedgevulde boodschappentas, die de ondernemers hen bij binnenkomst cadeau gaven.
De organisatie van de Markt van 1001 Smaken kijkt weer uit naar volgend jaar!

Kijk voor de foto’s ook op
www.facebook.com/marktvan1001smaken
 
 
advertenties